.

Translate

Jumaat, 28 November 2014

Makan sepinggan dengan kucing.

google image


Assalamualaikum... Akhirnya, post yang saya dah lama fikir nak tulis.

Adakah ini tajuk HOT! dikalangan pencinta kucing =P
Hmm... Makan sepinggan dengan kucing. Dah highlight kat situ sepinggan.
Okay jadi... apa korang rasa tabiat itu baik ke.. buruk? Macam mana dengan kuman?


Ini bukan masalah kucing terminum atau termakan makanan kita, ini masalah kita kasi kucing join kita makan satu pinggan dengan kita.

Berdasarkan undian di facebook Group Dunia Kucing, 7 daripada 11 mengatakan tabiat itu buruk dan 1 daripadanya mengatakan itu tabiat yang baik dan selebihnya tidak pasti.

diundi oleh ahli Group DK


Kita biasa didedahkan tentang virus Toxoplasmosis yang boleh dijangkiti daripada kucing dan haiwan-haiwan lain. Virus itu boleh menyebabkan anak dalam kandungan wanita yang mengandung boleh gugur ataupun jika masih hidup ia mungkin cacat. Selain itu, Cat-Scratch Disease (Penyakit Cakaran Kucing) iaitu jangkitan kuman yang dipindahkan kepada manusia melalui gigitan, cakaran dan pendedahan kepada air liur kucing.

Berdasarkan kedua-dua jenis virus tersebut,  kita boleh lihat bahawa air liur ataupun mulut kucing mempunyai kuman selain daripada enzim yang dapat menyembuhkan luka kucing itu sendiri. Jadi wajarkah kita makan sepinggan dengan kucing?

Mari kita lihat lagi apa yang ada dalam air liur kucing,

  • Protein: Tindak balas terhadap protein ditemui didalam air liur kucing. Protein ini dipindahkan daripada air liur kucing ke bulunya.
  • Bakteria: Kucing boleh memindahkan beberapa bentuk bakteria tertentu termasuk yang menyebabkan Cat-Scratch Disease.
  • Enzymes: antibiotik semula jadi. Enzim itu mencegah jangkitan dan menyembuhkan.
Jadi, di situ ada bakteria....

Apa kata kita lihat lebih.. lebih mendalam lagi tentang kuman yang mengakibatkan penyakit yang disebarkan melalui air liur kucing. Adakah kita mudah dijangkiti bakteria atau parasit?


Bakteria:
Pastuerella adalah merupakan penduduk biasa dalam mulut kucing dan anjing yang boleh menyebabkan kulit, nodus limfa dan, kadang-kadang, jangkitan yang lebih teruk. Henselae Bartonella, bakteria yang dihantar kepada kucing dari kutu juga terdapat di dalam mulut kucing '. Ia adalah punca jangkitan kulit dan nod limfa  yang teruk dipanggil Cat-Scratch Fever. Secara teorinya, manusia boleh dijangkiti oleh bakteria ini dengan bersentuhan dengan air liur dari jilatan kucing atau anjing . Pusat Kawalan Penyakit melaporkan bahawa kebanyakan jangkitan pastuerella dan bartonella adalah hasil daripada gigitan dan cakaran. Sedikit data yang tersedia untuk menyokong yang dijilat oleh haiwan kesayangan adalah satu cara utama jangkitan

Salmonellla, E. coli, Campylobacter Clostridia dan bakteria usus binatang peliharaan yang boleh menyebabkan penyakit usus yang teruk pada manusia. Haiwan kesayangan boleh bebas daripada gejala setelah bakteria ini keluar melalui najis mereka (tahi). Kebanyakan   manusia umumnya disebabkan oleh sentuhan tangan yang dicemari oleh najis haiwan atau sisa tahi. Kerana binatang peliharaan menjilat dubur mereka (punggung), bakteria ini juga boleh hadir di dalam mulut. Muka dan bibir menjilat laluan yang berpotensi dijangkiti dari haiwan kepada manusia. Sekali lagi, terdapat bukti kecil bahawa ini adalah benar-benar satu cara utama jangkitan.

Parasit:
Haiwan peliharaan adalah tuan rumah bagi kebanyakan cacing parasit dan parasit sel tunggal. manusia yang dijangkiti parasit ini boleh mendapat penyakit usus, masalah kulit, buta, dan gangguan otak. Haiwan peliharaan hidup dengan parasit ini di dalam usus mereka dengan tiada tanda-tanda penyakit. Tetapi telur keluar melalui najis haiwan ini boleh menjangkiti manusia. Seperti bakteria, laluan utama jangkitan kepada manusia adalah tahi . Haiwan peliharaan yang menjilat dubur mereka berpotensi menghantar telur parasit kepada manusia semasa menjilat wajah kita.

Kecuali dua parasit bersel tunggal, Giardia dan Cryptosporidia, jenis jangkitan ini tidak sama dengan parasit ynang lain. Kebanyakan telur parasit tidak berjangkit secara langsung dari dubur. Mereka perlu menjalani tempoh kematangan dalam najis atau persekitaran yang dicemari untuk menjangkiti manusia. Penghantaran kepada manusia akan memerlukan anjing menjilat muka manusia selepas mouthing atau makan najis yang sehari hingga 21 hari, bergantung kepada parasit. Kerana kucing bukanlah pemakan najis (coprophagic), manusia tidak mungkin dijangkiti oleh parasit dari kucing mereka. Jadi jangkitan parasit mungkin bukan daripada kucing :)

Giardia dan Cryptosporidia serta-merta berjangkit supaya berpotensi disebarkan melalui satu jilatan.

Walau bagaimanapun, air liur kucing juga ada kebaikannya,
  • Para penyelidik di Belanda mengenal pasti bahan kimia dalam air liur haiwan peliharaan dipanggil histatins. Kepantasan Histatins menyembuhkan luka dengan menggalakkan penyebaran dan pemindahan sel kulit baru.
  • Dr. Nigel Benjamin daripada perubatan London School telah menunjukkan bahawa apabila kulit bersentuhan dengan air liur ia mewujudkan oksida nitrik. Nitrik oksida menghalang pertumbuhan bakteria dan melindungi luka daripada jangkitan.
  • Penyelidik di Universiti Florida mengasingkan protein dalam air liur dipanggil Faktor Pertumbuhan Saraf yang mengambil separuh masa untuk menyembuhkan luka.


Air liur kucing ada baik buruknya... tetapi ada buruknya kan?
Jadi, merawat lebih baik daripada mengubati.

Langkah-langkah pencegahan:
  • Program rawatan cacing yang kerap
  • Pemeriksaan najis haiwan peliharaan tahunan dengan rawatan anti-parasit yang sesuai
  • Rawatan untuk mengawal kutu dan sengkenit
  • Pelupusan harian najis haiwan peliharaan 
  • Menutup bekas pasir haiwan peliharaan apabila tidak digunakan
  • Berikan haiwan peliharaan makanan yang dimasak, di dalam tin, atau makanan haiwan yang kering.
  • Membasuh atau memasak sayur-sayuran untuk kegunaan kita (manusia).
  • Basuh tangan secukupnya selepas terdedah kepada najis atau pencemaran najis.
Tolong amalkan membasuh tangan selepas menyentuh kucing atau najisnya. Kebersihan perlu diutamakan.
Makan sepinggan bukanlah satu-satunya cara untuk kita buktikan yang kita ialah pencinta kucing.

Kebanyakannya saya Copy+paste daripada: Pet MD & ehow
Guna google translate, jadi perkataan tunggang langgang sikit.

P/s: Jika maklumat yang saya sampaikan tidak lengkap atau salah, sila PM melalui email atau komen di bawah.
Tak nak cerita banyak-banyak, saya bukan pakar kan....











Tiada ulasan :

Catat Ulasan

Support

Adopt dogs and cats at PetFinder
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Blogger Templates